Tel’aran’rhiod w Starej Mowie oznacza Niewidzialny Świat. Bardziej potoczną i częściej stosowaną nazwą jest jednak Świat Snów. Miejsce to należy do świata rzeczywistego chociaż znajduje się poza nim, otacza i przenika wymiary jednocześnie do nich nie wnikając. Wypełnia puste przestrzenie znajdujące się w splotach Wielkiego Wzoru. Nie można znaleźć go na żadnej mapie, a mimo to niemal każdy go odwiedza. Aby wejść do Niewidzialnego Świata wystarczy usnąć, wtedy właśnie umysł człowieka może nieświadomie pokonać barierę pomiędzy zwykłym snem, a tel’aran’rhiod. Jednak w odróżnieniu od normalnego snu, świat snów jest miejscem fizycznym i jak w każdej rzeczywistości, czają się w nim realne zagrożenia. Rana otrzymana w tel’aran’rhiod jest jak najbardziej prawdziwa i nie znika po przebudzeniu. Osoby umierające w Świecie Snów już się nie budzą, a ich ciała zostaną znalezione w łóżku.
Po Świecie Snów podróżowano już w Wieku Legend. Prowadzono wtedy intensywne badania nad tel’aran’rhiod, a dzięki tym studiom starożytnym Aes Sedai udało się wyhodować Drogi. Wszyscy Przeklęci, z lepszym lub gorszym skutkiem, potrafią przemieszczać się po Świecie Snów, jednak mistrzyniami, które uważały to miejsce za swoje były Lanfear i Moghedien. Wykorzystywały go one do szpiegowania i potajemnych spotkań.
Jedną z niewielu Spacerujących po Snach z Białej Wieży była Corianin Nedeal, umarła ona pięćset lat przed wydarzeniami z książki. Aż do pojawienia się Egwene al’Vera w Białej Wieży nie było żadnej Śniącej, Talent ten wydaje się być w zaniku wśród Aes Sedai. Zupełnie odmiennie, wśród Mądrych Aielów zdolność ta jest dość powszechna i często praktykowana. Na Pustkowiu Aiel można spotkać prawdziwe specjalistki, zarówno w Chodzeniu po Snach, jak i w Śnieniu.
Śnienie
Jest to Talent spotykany zarówno wśród przenoszących Moc jak i osób pozbawionych tej umiejętności. Osoby obdarzone tą zdolnością potrafią na podstawie swoich snów przepowiadać przyszłość. Śniący potrafi rozróżnić który sen jest proroczy, a który jest jedynie koszmarem lub senną marą. Śniący nie może uczyć się interpretacji swoich snów od innej osoby i nikt nie może mu w tym pomóc. Sam musi nauczyć się rozszyfrowywać prawdę i poprawnie racjonalizować senny przekaz. Uczennice Mądrych uczone są zapamiętywania swoich snów, tak aby potrafiły je później zinterpretować.
Chodzenie po Snach
Jest to Talent który pozwala wchodzić i przebywać w tel’aran’rhiod. Nie jest to rzecz uzależniona od umiejętności przenoszenia Mocy. Chodzący po Snach nie potrzebuje ter’angreala aby wejść do świata snów, a doświadczona osoba może to zrobić nawet w półśnie, na przykład jadąc na grzbiecie konia. Zdarza się iż osoba przebywająca w tel’aran’rhiod widzi otwierające się na niebie ‘okna’ przez które dostrzega przebłyski przyszłości lub teraźniejszości. Spacerujący ma również umiejętność wchodzenia w sny innych ludzi, chociaż trzeba być ostrożnym aby nie dać się złapać w pułapkę sennych pragnień innej osoby. 'Nieproszony’ gość może zostać uwięziony w śnie szpiegowanej osoby i być zdany na jego nieświadomą łaskę lub niełaskę. Zostanie uwolniony dopiero gdy dana osoba zbudzi się ze swojego snu. Osoby przenoszące Moc potrafią ustawiać bariery osłaniające sny aby uniemożliwić 'odwiedziny’ nieproszonych gości. Mimo iż Śnienie i Chodzenie po snach są dwoma różnymi talentami często występują razem i osoba która jest Śniącym, umie również Chodzić po Snach. Są to talenty spotykane częściej u kobiet niż u mężczyzn.
Przestrzeń Snów
Ogromna, pusta przestrzeń w której unoszą się miliony niewielkich światełek. Jest to miejsce w którym znajdują się sny wszystkich śpiących osób, z całego świata i innych wymiarów. Spacerujący po Snach potrafi przemieszczać się po tym miejscu, a także odnajdywać sny konkretnych osób. Przenikając przez barierę światła potrafią wejść do snu danej osoby, o ile nie ustawiła ona bariery z Jedynej Mocy. Mądre często wykorzystują to miejsce do przekazywania wiadomości osobom które znajdują się daleko.
Wilczy Sen
Wśród zwierząt spotykanych w Świecie Snów na szczególną uwagę zasługują wilki, które są mocno związane z tym miejscem. Po śmierci w rzeczywistym świecie dusze wilków przechodzą do Wilczego Snu, gdzie czekają na ponowne narodziny. Śmierć wilka w tel’aran’rhiod oznacza jego całkowitą zagładę. Tą samą zdolnością przenikania do świata snów obdarzeni są również Wilczy Bracia. Mimo iż nie potrafią przenosić Mocy, bez problemu wchodzą i podróżują po tym miejscu. Przebywając w tel’aran’rhiod potrafią porozumiewać się z wilkami, sami często przyjmując postać wilka. Są to samoucy, ponieważ wilki nie traktują tego miejsca tak samo jak pozostali. Dla nich jest to miejsce całkowicie naturalne, choć skrajnie niebezpieczne.
Bohaterowie Rogu Valere
Bohaterowie związani z Rogiem Valere do czasu odrodzenia w nowym ciele lub wezwania przez Dmącego w Róg przebywają w tel’aran’rhiod. Tam mieszkają, choć nie wolno im kontaktować się z osobami świadomie odwiedzającymi Świat Snów. Zasady które obowiązują pośród nich nie są znane, jednak żyjąc tam mają mniejszy wpływ na swoje otoczenie.
Wielu śniących widzi tel’aran’rhiod jedynie w przelocie, pojawiają się w nim i znikają zaledwie po paru sekundach. Jednak nawet w tak krótkim czasie mogą nabawić się urazów, których pojawienia się nie będą umieli wyjaśnić po przebudzeniu. Innym sposobem na dostanie się do Świata Snów jest zdolność Podróżowania. Wystarczy otworzyć nieco zmodyfikowaną Bramę i wejść fizycznie do tel’aran’rhiod. Operacja ta jest jednak skrajnie niebezpieczna i jej praktykowanie jest zabronione. Uważa się iż fizyczne wchodzenie do Świat Snów odbiera coś z człowieczeństwa.
Tel’aran’rhiod to nietrwałe odbicie rzeczywistości. Wszystko co istnieje w świecie rzeczywistym, istnieje również w świecie snów. Odbijają się w nim kontynenty, oceany, góry, lasy i miasta. Jednak im bardziej nietrwała jest rzecz w świecie realnym, tym bardziej efemeryczne jest jej odbicie w tel’aran’rhiod. Mimo iż budynek będzie stał w jednym miejscu, nie zmieniając swojego stanu, znajdujące się w nim przedmioty już nie. Miski, talerze, szafki, dywany, wszystkie przedmioty ruchome, w świecie snów cały czas zmieniają kształt i położenie. Jedzenie znajdowane w Świecie Snów jest równie niestabilne, można je spożywać, ale zniknie zanim dotrze do żołądka.
Chodzące po Snach Aielów często zasiadają wspólnie do herbaty, jednak jest to tylko rytuał, bowiem żadną herbatą nie można się nasycić w tel’aran’rhiod. Mądre poczują smak herbaty i się zrelaksują, ale nie ugaszą nią prawdziwego pragnienia. Należy również uważać na czas spędzony we Śnie. Ponieważ nie obowiązują w nim ogólnie przyjęte zasady fizyki, czas również płynie inaczej. Można spędzić w tym miejscu piętnaście minut, a po przebudzeniu okaże się że minęło już parę godzin. Lub też odwrotnie, podróżować po świecie snów wiele godzin, a po przebudzeniu odkryć że minęło dopiero parę minut. Nie kontrolując swoich wypraw do tel’aran’rhiod można doprowadzić się do skrajnego wyczerpania, ponieważ osoba przebywająca w świecie snów nie odpoczywa tak jak podczas zwykłego snu. Osoby świadomie przebywające w tel’aran’rhiod często odnoszą niepokojące wrażenie bycia obserwowanym. Jest to bardzo nieprzyjemne odczucie, szczególnie w cienistych i zamkniętych miejscach.
Inną fascynującą cechą świata snów jest iż przebywający w nim człowiek może wpływać na swoje otoczenie, oddziałując na niego samym myślami. Chęci i odczucia urzeczywistniają się. Możliwe jest stworzenie wszystkiego, co dana osoba może sobie wyobrazić. Niestety, twory te szybko zanikają w razie utraty koncentracji. Prawa fizyki nie działają w tel’aran’rhiod, śniący może przemieszczać się dowolnie po całym świecie, wykonując ogromne skoki, lub po prostu znikając i pojawiając się w innym miejscu. W Świecie Snów ubiór można zmieniać do woli, chociaż równie często zmienia się on samoistnie, dostosowując się do bieżących odczuć. Na przykład w obliczu zagrożenia balowa suknia może niespodziewanie przemienić się w zbroję. Wyszkolone osoby są również w stanie oddziaływać na te mniej biegłe, mogą zmienić ich ubiór, a także pojmać i uwięzić we śnie. Najbardziej wykwalifikowani i zaawansowani Chodzący po Snach umieją nawet uzdrowić swoje rzeczywiste rany, przebywając w świecie snów.
Ten elastyczny charakter tel’aran’rhiod czyni go niezwykle kuszącym – można iść wszędzie i robić niemalże wszystko, łącznie z lataniem. Niestety w świecie snów czai się również wiele niebezpieczeństw, które może napotkać każda przebywająca tam osoba. Bez odpowiedniego przeszkolenia, niezmiernie łatwo wpaść w sidła świata snów i zginąć.
Oddziaływanie na miejsca i przedmioty w świecie snów nie wpływa na świat rzeczywisty. Nie można przykładowo zrobić wyłomu w murze niszcząc jego fragment w tel’aran’rhiod. Jednak ten sam mur, zniszczony w świecie rzeczywistym, zostanie zburzony również w świecie snów.
Oprócz ludzi w świecie snów można spotkać również zwierzęta, jednak tylko te dzikie i nieoswojone. Udomowiony inwentarz nie pojawia w tel’aran’rhiod. Uważa się że zwierzęta te zatraciły swój związek z naturą i nie mogą już odwiedzać świata snów. Stedding Ogirów są nieosiągalne w tel’aran’rhiod, a sami Ogirowie nie mogą wchodzić do tel’aran’rhiod.
Ter’angreale snu:
- Figurka kobiety z alabastru
- Bursztynowa płytka
- Kryształowy pręt
- Szklana bransoleta
- Metalowy dysk
- Srebrny pierścień
- Skręcony kamienny pierścień
Inne ter’angreale związane ze snem:
- Szpila Snów – przedmiot, który ma ścisły związek z ter’aran’rhiod. Jest to ter’angreal w kształcie wielkiego gwoździa. W celu uruchomienia go należy wejść do tel’aran’rhiod i postukać palcem w metalową główkę. Szpila Snów wytwarza wielką, obejmującą obszar około 6 km purpurową kopułę, widoczną tylko w Świecie Snów. Przebywając wewnątrz kopuły, nawet w realnym świecie, traci się możliwość Podróżowania. Dotykanie i próba przeniknięcia przez barierę wytworzoną przez Szpilę Snów wysysa energię i może doprowadzić do śmierci. Niezmiernie trudno jest się przez nią przedostać.
- Drewniany jeż – mały drewniany ter’angreal. Kobiety które próbowały przenosić przy jego pomocy zasypiały na kilka godzin w spokojny sen. Można go użyć również jako pułapkę – po uruchomieniu jej, każda osoba która dotknie Jeża zostaje złapana i uwięziona w tel’aran’rhiod. Uwolnienie tej osoby wymaga wejścia do świata snów.
Różnica pomiędzy Odpryskiem Snu, a Vakuolą
- Odprysk Snu – niewielka kieszeń między wymiarami utworzona przez Przenoszącego. Istnieje pomiędzy prawdziwym światem, a tel’aran’rhiod. Twórca tego miejsca całkowicie kontroluje swój Odprysk i ludzi których do nich sprowadzi podczas snu. Ishamael bardzo lubił wykorzystywać Odpryski Snu i robił to często.
- Vakuola – międzywymiarowy bąbel utworzony wewnątrz Wzoru. Można do niej wchodzić fizycznie, przechowywać w niej różne przedmioty i nią manipulować. Znajduje się ona jednak poza czasem i przestrzenią. W niektórych przypadkach, lub przy nieostrożnym użytkowaniu, może oderwać się od Wzoru i dryfować bez żadnej kontroli. W vakuoli czas płynie inaczej, czasem szybciej, czasem wolniej. W Wieku Legend przeprowadzano nad nimi wiele badań. Jednym z przykładów vakuoli jest więzienie czarnego, a drugim świat Finn. W vakuoli Moiridin więził Moghedien.