Shadar Logoth (wym: SHAH-dahr LOH-goth) – Tam Gdzie Oczekuje Cień
Ruiny Shadar Logoth znajdują się w niewielkiej odległości od miasta Baerlon, w zachodniej części Królestwa Andor. Miasto umiejscowione jest na pagórkowatym, zalesionym terenie na południowym brzegu rzeki Arinelle. Pomimo stosunkowo niewielkiej odległości od górniczego miasteczka Baerlon jest to dziki, niezamieszkany obszar, omijany przez podróżnych. W bezpośrednim sąsiedztwie Shadar Logoth podróżują jedynie kupcy przewożący statkami towary z Saldaei do Ilian, jednak nawet oni starają się unikać cumowania w pobliżu ruin.
Shadar Logoth na mapie
Aridhol
Po Pęknięciu Świata na Westland wyodrębniło się dziesięć dużych, dumnych narodów. Jednym z nich, umiejscowionym w środkowej części Westland było królestwo Aridhol. Królestwo rozciągało się pomiędzy rzekami Arinelle i Haevin, sięgając aż po południowe kresy dzisiejszej Saldaei. Od północy sąsiadowało z Jaramide i Aramaelle, od wschodu z Coremandą, od zachodu z Safer, a od południowej strony z Manatheren. Stolicą Aridhol było miasto o tej samej nazwie, umiejscowione na północnym brzegu rzeki Arinelle, tuż przy granicy z Manatheren. Obecnie, wraz z upływem czasu, rzeka zmieniła bieg i teraz ruiny miasta znajdują się na południe od rzeki. Zarówno stolica – Aridhol, jak i dwa inne duże miasta tego królestwa, Abor’maseleine i Cyrendemar’naille, zbudowane zostały przez Ogirów. Miasto zostało zniszczone podczas Wojen z Trollokami, jednak to nie Cień doprowadził do jego upadku. Obecnie terytorium starożytnego królestwa Aridhol nie jest zajęte przez żaden naród i w większości jest niezamieszkane. Jedynie ruiny stolicy, leżące na południe od Arinelle, uznaje się za teren Andoru.
Ostatni król Aridhol
Rządy ostatniego króla Aridhol, Balwena Mayela, datuje się na około 1150 roku PP. Król Aridhol, zwany również Balwenem Żelaznorękim, miał ciemne włosy i królewski wygląd, w chwili śmierci wchodził w średni wiek.
Rządy
Nie zachowały się zapisy dotyczące młodości króla, jednak jego rządy przypadły na kluczowy okres Wojen z Trollokami. Wraz z królem Manatheren, Thorinem al’Toren al’Ban utworzył silny sojusz militarny i gospodarczy. Jednak mimo pomocy tak potężnego i nieustraszonego sojusznika, jakim był król Manatheren, długie lata wyniszczających wojen położyły się cieniem na narodzie Aridhol. Całe społeczeństwo walczyło heroicznie przeciwko siłom Cienia, ale Król powoli pogrążał się w rozpaczy usilnie próbując znaleźć sens tej wojny i zaczął wątpić w zwycięstwo Światłości. To właśnie w tym najgorszym dla króla okresie załamania, na dwór Aridhol przybywa człowiek o imieniu Mordeth. Dzięki swoim trafnym argumentom i elokwencji udało mu się zdobyć zaufanie króla. Stał się jego najważniejszym, autorytatywnym doradcą. Mordeth doradził królowi Balwenowi aby złamał zobowiązania dane Dziesięciu Narodom i samotnie stanął do walki z Pomiotem Cienia. Zdradził królowi tajemnicę w jaki sposób może pokonać Cień i zostać największym bohaterem Wojen z Trollokami. Aridhol miało odgrodzić się od innych narodów i stać się twardsze, tak samo okrutne i bezlitosne jak ich wrogowie. Opowieści mówią, że od czasu gdy Mordeth pojawił się na dworze króla, zaczął się on zmieniać i hardzieć. Rządy Balwena zaczęło cechować okrucieństwo i bezduszność. Ludzie przestali sobie nawzajem ufać, całe rodziny i przyjaciele zwracali się przeciwko sobie z powodu nieuzasadnionych podejrzeń. Żołnierze Aridhol stali się brutalni i bezlitośni, a ich dawni sojusznicy zaczęli się ich obawiać bardziej niż Pomiotu Cienia, z którym walczyli. Z okrzykiem na ustach „Zwycięstwo Światłości ponad wszystko” dopuszczali się okrucieństw, których nie można było tłumaczyć po prostu walką z Cieniem.
Obawiając się, że jego były sojusznik porzuca Światłość, król Thorin wysłał swojego syna, księcia Caara z misją dyplomatyczną do Aridhol. Jego zadaniem było przekonać Balwena do ponownego przyłączenia się do Paktu Dziesięciu Narodów. Księciu nie udało się wypełnić misji swojego króla, bowiem zaraz po przybyciu do Aridhol, zostaje pojmany i wtrącony do lochów. Przed obliczem króla Balwena zostaje oskarżony, wraz ze swoją świtą, o przynależność do Sprzymierzeńców Ciemności i za namową Mordetha skazany na tortury i śmierć. Po wielu cierpieniach Księciu Caarowi ostatecznie udaje się uciec z lochów Aridhol.
Śmierć
Król Thorin, po otrzymaniu wieści jak potraktowany został jego syn, wysłał swoich żołnierzy do Aridhol, aby pomścić księcia. Jednak za otwartymi bramami Aridhol wojsko Manatheren nie odnajduje ani króla Balwena ani mieszkańców miasta. Wszyscy oni zaginęli w niewyjaśnionych okolicznościach, a tajemnica zniknięcia ludności całego miasta nigdy nie zostaje ostatecznie potwierdzona. Ponieważ każdy mężczyzna, kobieta i dziecko Aridhol zniknęli w przeciągu jednej nocy uważa się że albo nienawiść w końcu nagromadziła się z taką intensywnością że wszyscy mieszkańcy zabili się nawzajem w ciągu paru godzin, lub wszyscy zostali pochłonięci przez Mashadar. Od tej pory miasto nazwane było Shadar Logoth – Tam gdzie oczekuje cień.
Drobne spoilery
Sztylet Shadar Logoth
Mordeth
Osobą która bezpośrednio odpowiada za upadek Aridhol i stworzenie Mashadara był doradca króla zwany Mordethem. Wyznawał on zasadę, że aby pokonać Pomiot Cienia, trzeba być jeszcze bardziej bezlitosnym i okrutnym. Miała to być jedyna słuszna droga do pokonania Cienia. Uważał, że okrucieństwa popełnione przez siły Cienia można skutecznie zwalczyć jedynie okazując jeszcze większą stanowczość, bezduszność i barbarzyństwo. Pod koniec mieszkańcy i żołnierze Aridhol obawiali się siebie nawzajem bardziej niż Pomiotu Cienia. To właśnie ta zła energia i nienawiść obróciły przeciwko sobie całe miasto i ucieleśniły nikczemność w postaci Mashadara. Mordeth nie umarł wraz z resztą mieszkańców, pozostał w mieście, a jego duch został uwięziony w Shadar Logoth, nie mogąc opuścić murów miasta. Jedyną nadzieją na ucieczkę z ruin było przekonanie żywego człowieka aby towarzyszył mu do granicy miasta, tam gdzie kończyła się moc Mashadara. Za miastem mógłby pochłonąć dusze śmiertelnika i zamieszkać w pustym ciele aby ponownie siać zniszczenia na świecie.
Mordethowi udaje się opętać Padana Faina podczas jego wizyty w Shadar Logoth, jednak Sprzymierzeniec Ciemności był już tak wykrzywiony przez Cień, że nie udaje mu się pożreć jego duszy, tylko łączą się oni w jedno. Istota która powstała z tego połączenia była równie zepsuta jak Mordeth, oszalała jak Padan Fain, a posiadała wspomnienia ich obu. Cechowała się niespotykanym wprost złem i nikczemnością.
Mashadar
Mashadar to śmiertelnie niebezpieczny, choć bezrozumny byt czający się w głębinach Shadar Logoth. Ma postać bezkształtnej mgły, srebrzysto-białej, lekko opalizującej. Nie lubi słońca i światła, więc w dzień ukrywa się w jamach i piwnicach miasta, a w nocy wychodzi na żer. Porusza się smugami, wzdłuż ulic, lekko pulsując, a gdy wyczuje coś żywego, wypuszcza na rekonesans wąsy i macki, potrafi zaatakować w ułamku sekundy. Każda żywa istota dotknięta przez Mashadar umiera w męczarniach, powoli przez niego wchłaniana. Mashadar jest tak wielki jak całe Shadar Logoth i potrafi pojawiać się równocześnie w różnych częściach miasta. Uznaje się że Mashadar mimo swojej przerażającej istoty, jest na stale związany z miastem i nie może opuścić jego murów. To bezkształtne zło powstało z nienawiści do Cienia i jest przez nie przyciągane niczym magnes. Każdy przedmiot w Shadar Logoth został skażony złem Mashadara. Jeśli jakakolwiek rzecz opuści mury miasta będzie szerzyć to zło po całym świecie, rozsiewając nienawiść i podejrzliwość która zniszczyła naród Aridhol. Mashadar jest niebezpieczny nawet dla osób Przenoszących Moc, jest on niemożliwy do zniszczenia i gdy wyczuje Przenoszącą osobę może zaatakować go pełną siłą z różnych miejsc. Tym nie mniej jest podatny na działanie ognia, głównie Ognia Stosu i gdy dojdzie do takiej konfrontacji Mashadar wycofa się.
Zło Shadar Logoth. Mashadar.
Ślepy, bezrozumny, poruszający się po mieście bez celu, niczym robak drążący w ziemi.
Jeśli cię dotknie, umrzesz.
– Moiraine Damodred
* Interesujące fakty
Przygotowana przez fanów serii, nieoficjalna ścieżka dźwiękowa z Shadar Logoth, ma ona przedstawiać wejście bohaterów do ruin miasta i ucieczkę.