Matrim Cauthon, zdrobniale Mat, to jedna z najbardziej charakterystycznych postaci w Kole Czasu. Wiele można powiedzieć o jego charakterze, ale z pewnością nie to, że jest nudny. Jest to bohater który wprowadza do serii humor i rozładowuje atmosferę, gdy robi się zbyt patetycznie. Jest drugim po Randzie, najważniejszym bohaterem Koła Czasu. Szczupły szatyn z iskierkami psoty w brązowych oczach i z niecnym uśmiechem na ustach. Obliczonym na uwiedzenie jakiejś nieświadomej niewiasty. Bądź wykaraskaniu się z kłopotów. Bądź zmyleniu swojego przeciwnika w grze w kości.
Jego rodzicami są Abell i Natti Cauthon. Mat ma również dwie siostry, które niestrudzenie donosiły rodzicom o wszystkich jego występkach. W Polu Emonda traktowany był jak zło konieczne, wieczne psoty i wygłupy przykleiły mu łatkę łobuza i gagatka. Za każdym razem gdy we wsi działo się coś dziwnego lub nieoczekiwanego, zwykle stał za tym Mat. Często przedstawiany jest jako leniwy, niedojrzały i bezczelny. Podobnie do Randa, nie obawia się lekceważenia autorytetów, a arystokracja to dla niego najprostsza droga do zarobienia pieniędzy. Mat jest niezależny i przekorny, bardzo długo nie może się pogodzić z losem który zgotował mu Wzór. Jest nałogowym graczem i hulaką, nieuleczalnym kobieciarzem. Po jego przygodzie ze sztyletem Shadar Logoth, która niemalże kosztowała go życie, został największym szczęściarzem na świecie. Jego natura ta’veren powoduje, że ciągle wpada w kłopoty, tym nie mniej, niczym kotu, zawsze udaje mu się spaść na cztery łapy.
Pierwszy krok po którym nie mógł już zmienić swojego przeznaczenia, Mat zrobił w Kamieniu Łzy. Postanowił przejść przez futrynę do świata Aelfinn, a odpowiedzi które tam otrzymał wepchnęły go na ścieżkę, z której nie mógł już zawrócić. Mat zawiązał głęboką przyjaźń z Thomem Merrilinem. Nie lubi Aes Sedai, co jest spowodowane jego lękiem przed Jedyną Mocą. Stara się też ze wszystkich sił unikać swojego przyjaciela Randa, z tych samych powodów. Z różnym skutkiem, bo los ta’veren zwykle nie daje wyboru. Niestety ironią życia Mata jest, że pomimo jego niechęci do Jedynej Mocy, cały czas ma z nią do czynienia.
Mat jest tym typem człowieka, któremu wszystko przychodzi łatwo. Wszystkie zdolności jakie zdobył, umiejętność walki, Stara Mowa, umiejętność dowodzenia, a nawet bogactwo, otrzymał niejako w prezencie, o nic nie musiał zabiegać. Symbolami które kojarzą się z Matem, jest lis, kruk i kości do gry. Tytuły które zostały mu nadane to: Książe Kruków, Syn Bitew, Gracz i Generał. A jedyne czego on chciał od życia, to kubka dobrego wina, stołu do gry w kości i ładnej dziewczyny na kolanach.