Pustkowie Aiel to rozległy, suchy region rozciągający się pomiędzy Grzbietem Świata, a Sharą. Nie jest to jednak piaszczysta pustynia, tylko wypalone słońcem stepy i popękana sucha ziemia. Nie występują tam drzewa, nie rośnie trawa, można natomiast napotkać kolczaste krzewy i rachityczne kaktusy. Wznoszą się tam poszczerbione formacje skalne, wszystko w kolorach beżu i żółci.
Zieleń na Pustkowiu Aiel nie występuje prawie w ogóle, chyba że w Siedzibach Aielów lub w tych nielicznych miejscach gdzie znajduje się odrobina woda. Woda jest bowiem wielką rzadkością na Pustkowiu i jest ceniona bardziej życie. Aielowie potrafią wypowiadać wojny i toczyć zażarte boje o sadzawkę, którą mogą pokonać jednym krokiem. Aielowie kochają jednak swoją krainę i nazywają ją Ziemią Trzech Sfer – ziemia kamiennego budulca, który ma ich ukształtować, opornej gleby aby udowodnili co są warci i kary za grzech. Trolloki zwą to miejsce Djevik K’Shar, co w ich języku oznacza Umierająca Ziemia i nie zapędzają się tam, chyba że nie mają innego wyjścia. Na południu Pustkowia Aiel, sąsiadując z morzem Sztormów znajduje się pustynia Termool. Są to piaszczyste, pustynne tereny, pokryte wydmami na które nie zapuszczają się nawet Aielowie.
Podróżowanie po Pustkowiu Aiel to niebezpieczne zajęcie i to nie tylko ze względu na wrodzoną wrogość Aielów. Konie i muły często łamią nogi w pęknięciach ziemi, a koła wozów grzęzną w koleinach. Jeśli karawanie skończy się woda, wszyscy jej uczestnicy szybko umierają z pragnienia. W dzień panuje tam niemiłosierny skwar, a w nocy temperatura spada do paru stopni powyżej zera. Życie w takich warunkach jest skrajnie nieprzyjazne. Zwierzętami hodowlanymi które najlepiej radzą sobie w takich warunkach są kozy. Koźlina jest również głównym składnikiem jadłospisu Aielów.
Aielowie potrafią znajdować wodę w najbardziej nieprawdopodobnych miejscach, wiedzą w których miejscach jej szukać i obecność których roślin zwiastuje jej obecność. Wiedzą również z których roślin można uzyskać pewną ilość wody. Pustkowie Aiel zamieszkane jest przez niesamowitą ilość gatunków jaszczurek, węży i pająków. Większość z nich jadowitych i najczęściej agresywnych. Tym nie mniej, często lądują w garnkach jako przysmak i pożywny pokarm. Wśród fauny Pustkowia można odnaleźć na przykład węża którego nazywają Dwa Kroki, ponieważ po ukąszeniu człowiek może zrobić dwa kroki zanim padnie martwy. Mieszka tam również duża, jadowita jaszczurka którą nazywają Gara. Tutaj znajduje się artykuł w którym Robert Jordan podzielił się z czytelnikami swoją wiedzą na temat różnych zwierząt w świecie Koła, w tym również tych występujących na Pustkowiu Aiel.
Ziemia Trzech Sfer nie jest miękka, Aes Sedai. Miękkie rzeczy tu umierają…
– Bair
Aielowie najczęściej budują swoje siedziby wewnątrz formacji skalnych, w których można znaleźć cień, a często również niewielkie zbiorniki wodne. Wkuwają swoje domy głęboko w skały, gdzie w dzień panuje chłód, a w nocy kamień utrzymuje ciepło. Na dachach przybudówek swoich domów uprawiają warzywa i hodują rodzimy gatunek dropiatego drobiu. Uprawiają również miejscową odmianę bawełny nazywaną algode. Nie wiadomo dlaczego Aielowie nie handlują tym towarem.
Na Pustkowiu Aiel nie ma żadnych miast oprócz jednego, zwanego Rhuidean. Nie znajduje się ono na żadnych mapach, a jego lokalizację znają jedynie Mądre i Wodzowie Klanów. Wokół miasta rozciąga się sucha dolina zwana Chaendaer i wstęp tam jest surowo wzbroniony. Jakakolwiek karawana która zapędziłaby się na te tereny, za znieważenie tego świętego dla Aielów miejsca, została by z miejsca zniszczona. Samo miasto jest niezamieszkane, ukryte w chmurze mgły, wytworzonej przy pomocy Jedynej Mocy. Udają się do niego jedynie kandydatki na Mądre i mężczyźni którzy chcą zostać Wodzami Klanów.
Do innych ciekawych miejsc na Pustkowiu Aiel można zaliczyć również Dolinę Alcair Dal, co ze starej Mowy oznacza Złota Misa. Jest to obszerny, pusty kanion, gdzie pod jedna ze ścian znajduje się spiętrzenie skał, a osoba która tam stoi i przemawia jest słyszana w każdym zakątku doliny. Proroctwa Aielów mówią, że opuszczą oni Pustkowie Aiel dopiero, gdy upadnie Kamień Łzy. I żaden Aiel nigdy nie przekroczył Grzbietu Świata, aż do czasów Wojny z Aielami. Artur Hawkwing próbował podbić Pustkowie Aiel w jednej ze swoich kampanii i była to jedyna totalna porażka w jego militarnych podbojach.