W pigułce
Przewodnik po Kole Czasu

Główny bohater, zwany Smokiem Odrodzonym, przygotowuje się do roli człowieka który ma za zadanie ocalić ludzkość podczas wielkiego starcia z siłami zła, zwanego Tarmon Gai’don. Fabuła obraca się wokół trzech młodzieńców – Randa al’Thora, Matrima Cauthona i Perrina Aybary, a także najważniejszych postaci kobiecych, Egwene al’Vere, Nynaeve al’Meara i Elayne Trakand. Bohaterowie podróżują po zakątkach ogromnego świata stworzonego przez Roberta Jordana, próbując pogodzić swoje prostolinijne i tradycyjne wychowanie z niegodziwością i hipokryzją świata. Smok musi zjednoczyć pod jednym sztandarem niezdyscyplinowane narody i skłóconych, małostkowych władców, jednocześnie zmagając się z siłami Cienia i własnym szaleństwem. Rządzący ze wszystkich sił walczą o zachowanie autonomii i władzy, knując intrygi mające na celu podporządkowanie sobie Smoka Odrodzonego.

 TytułAutorI wyd. PLI wyd. ENGStreszczenie
1Oko Świata
The Eye of the World
Robert Jordan19941990Oko Świata
2Wielkie Polowanie
The Great Hunt
Robert Jordan19951990Wielkie Polowanie
3Smok Odrodzony
The Dragon Reborn
Robert Jordan19961991Smok Odrodzony
4Wschodzący Cień
The Shadow Rising
Robert Jordan19961992Wschodzący Cień
5Ognie Niebios
The Fires of Heaven
Robert Jordan19971993Ognie Niebios
6Triumf Chaosu
Lord of Chaos
Robert Jordan19981994Triumf Chaosu
7Korona Mieczy
A Crown of Swords
Robert Jordan19991996Korona Mieczy
8Ścieżka Sztyletów
The Path of Daggers
Robert Jordan20011998Ścieżka Sztyletów
9Dech Zimy
Winter’s Heart
Robert Jordan20032000Dech Zimy
10Rozstaje Zmierzchu
Crossroads of Twilight
Robert Jordan20042003Rozstaje Zmierzchu
11Gilotyna Marzeń
Knife of Dreams
Robert Jordan20062005w przygotowaniu
12Pomruki Burzy
The Gathering Storm
Robert Jordan &
Brandon Sanderson
20112009w przygotowaniu
13Bastiony Mroku
Towers of Midnight
Robert Jordan &
Brandon Sanderson
20142010w przygotowaniu
14Pamięć Światłości
A Memory of Light
Robert Jordan &
Brandon Sanderson
20162013w przygotowaniu

Nowa Wiosna

Prequel serii w którym akcja dzieje się 20 lat przed wydarzeniami z książek. Poznajemy okoliczności narodzin Smoka Odrodzonego i bliżej poznajemy postacie Moiraine Damodred i Lana Mandragorana. Nowa Wiosna została wydana w antologii Legendy w 2001, a w roku 2005 jako osobna książka.

Nowej Wiosny nie należy czytać jako pierwszej pozycji w serii.

Uderzenie na Shayol Ghul

Krótkie opowiadanie mające na celu przybliżenie czytelnikowi zdarzeń które miały miejsce podczas Wojny o Moc i początku Pęknięcia. Jest to raczej kompendium wiedzy na ten temat podane przez autora, niż historia tego wydarzenia.

„Ktokolwiek będzie czytał te słowa, jeśli zostanie ktokolwiek, aby je czytać, niechaj płacze za nas, którym brakło już łez.
Niechaj modli się za nas, bowiem jesteśmy przeklęci za życia.”

Kruki

Dodatkowy rozdział dodany do Oka Świata w wydaniu dla młodzieży. Ma za zadanie wprowadzić czytelnika w świat Dwóch Rzek na 8 lat przed wydarzeniami z wigilii święta Bel Tine.

Rzeka Dusz

Dodatkowy rozdział Rzeka Dusz wydany jako dodatek do antologii Unfettered, napisany przez Brandona Sandersona. River of Souls decyzją Harriet McDougal został usunięty z czternastego tomu Koła Czasu – Pamięć Światłości. Tekst zawiera spoilery z ostatniego tomu serii.

Ogień na Drogach

Niekanoniczny tekst Brandona Sandersona usunięty z Pamięci Światłości, przedstawiający losy Perrina podróżującego Drogami. Udostępnione w antologii  Unfettered III, nie przetłumaczone na język polski.

Unfettered III

Podręcznik Koła Czasu

Wheel of Time Companion, pozycja nie wydana w Polsce. Szczegółowy i dogłębny leksykon zawierający kompendium wiedzy na temat wszystkich zagadnień i postaci w Kole Czasu.

Przewodnik po sadze Roberta Jordana

Koło Czasu. Przewodnik po sadze Roberta Jordana to wydana samodzielnie pozycja napisana przez Roberta Jordana wraz z Teresą Patterson, wydana w 1997. Ma formę rozbudowanego słownika w wieloma wyrażeniami.

Drapieżniki na Westland

Artykuł “Beast of the Wheel of Time” opublikowany w 2001 roku w magazynie Dragon. Miał na celu przedstawienie czytelnikom najbardziej charakterystyczne zwierzęta występujące w świecie Koła Czasu.

  • Aes Sedai – ze Starej Mowy Sługa Wszystkich. Władający Jedyną Mocą, w obecnym Wieku wyłącznie kobiety. Wynoszone do Szala przez Zasiadającą na Tronie Amyrlin. Ich siedziba znajduje się w Białej Wieży w Tar Valon.
  • Aiel – lud zamieszkujący Pustkowie Aiel. Niebezpieczni wojownicy walczący wyłącznie krótkimi włóczniami, nie dosiadają koni.
  • Ajah – społeczności wśród Aes Sedai. Istnieje siedem różnych ajah (Białe, Błękitne, Zielone, Szare, Żółte, Brązowe i Czerwone). Każda społeczność w odmienny sposób służy Białej Wieży.
  • angreal –  przedmiot Mocy zwiększający potencjał przenoszącego.
  • Avendesora – legendarne drzewo pochodzące z Wieku Legend. Przypisuje się mu różne cudowne właściwości.
  • Bel Tine – Święto celebrujące pierwszy dzień wiosny, wypełnione tańcami, radością i sportowym współzawodnictwem.
  • Callandor – kryształowy miecz umieszczony w Kamieniu Łzy. Zgodnie z Proroctwami Karaethon tylko Smok Odrodzony może wziąć go z Serca Kamienia Łzy i będzie to najważniejszy ze znaków zbliżającej się Ostatniej Bitwy.
  • cuendillar – prakamień, tajemnicza niezniszczalna substancja. Użycie wobec niej Mocy tylko go wzmacnia.
  • Fałszywy Smok – przenoszący Jedyną Moc mężczyzna podający się za Smoka Odrodzonego.
  • Mahdi – przywódca karawany Tuatha’anów.
  • Mashadar – zabójcza, choć bezwolna istota w postaci mgły, czająca się w głębinach Shadar Logoth. Zabija wszystko co dotknie.
  • Myrddraal – pomiot Cienia, dowódcy wojsk, najczęściej dowodzą taranami Trolloków. Nie posiadają oczu, potrafią wtapiać się w cienie i są uznawane na jednych z najniebezpieczniejszych przeciwników w walce.
  • Ogiry – niehumanoidalna rasa występująca w Kole Czasu. Ogiry są bardzo pokojowymi i mądrymi istotami, opiekują się drzewami i kochają książki. Żyją kilkaset lat.
  • Płomień Tar Valon/Smoczy kieł – dwie rozdzielone po Pęknięciu połowy starożytnego symbolu Aes Sedai. Biały płomień stał się symbolem nowożytnych Aes Sedai, czarny kieł jest symbolem przekleństwa.
  • sa’angreal – przedmiot Mocy powiększający potencjał przenoszącego. O wiele silniejsze i rzadsze od angreali.
  • saidar/saidin – dwie połówki Jedynej Mocy. Saidara mogą dotykać jedynie kobiety, saidina mężczyźni.
  • Shai’tan – prawdziwe imię Czarnego. Wypowiedzenie jego prawdziwego imienia na głos przyciąga jego uwagę i sprowadza nieszczęście.
  • shoufa – czarny woal zaciągany na twarz podczas bitew, wykorzystywany wyłacznie przez wojowników Aiel.
  • stedding – miejsca gdzie nie ma dostępu do Jedynej Mocy. Obszary stedding najczęściej porośnięte są drzewami i zamieszkałe przez Ogiry.
  • ta’maral’ailen – ze Starej Mowy Splot Przeznaczenia. Splot we Wzorze Wieku tworzący się wokół najpotężniejszych ta’veren.
  • ta’veren – osoba wokół której tworzy się Splot Przeznaczenia. Osoba ta samą swoją obecnością wpływa na rzeczywistość i losy osób przebywających w ich towarzystwie. Wokół ta’veren tworzy się ta’maral’ailen który, w zależności od siły ta’veren, może wpływać na losy całych narodów, a nawet świata.
  • Tarmon Gai’don – ze Starej Mowy Ostatnia Bitwa, podczas której pod wodzą Smoka Odrodzonego, zmierzą się ze sobą siły Światłości i Cienia.
  • Tel’aran’rhiod – Świat Snów, odrębna rzeczywistość znajdująca się poza czasoprzestrzenią. Można do niej dotrzeć wyłącznie podczas snu, lub przy pomocy ter’angreali. Czasami nazywany Wilczym Snem.
  • ter’angreal – przedmiot Mocy o specyficznym, konkretnym działaniu.
  • Thakan’dar – dolina przy stokach Shayol Ghul.
  • Trolloki – Pomiot Cienia, pochodzące jeszcze z czasów Wojen o Moc ludzko-zwierzęce mutanty wykorzystywane jako siła zbrojna Cienia.
  • Tuatha’an – Lud Wędrowców lub Druciarze. Skrajnie pacyfistyczny lud podróżujący po świecie w wozach.

Andor – duże i bogate państwo umiejscowione w środkowej części Westland. Rządzone przez królową z siedzibą w stolicy – Caemlyn.
Cairhien – położony na północnym wschodzie Westland naród i jednocześnie stolica o tej samej nazwie. Słynie z Gry Domów.
Dwie Rzeki – wysunięta najbardziej na zachód część królestwa Andor. Endemiczna, zapomniana przez koronę prowincja, słynąca z tytoniu i wełny. Na obszarze tym znajdują się jedynie trzy wsie – Daven Ride, Pole Emonda i Wzgórze Czat, otoczone siecią farm i gospodarstw rolnych. Tam urodzili się i wychowali główni bohaterowie.
Głowa Tomana – półwysep na północnym zachodzie Westland. Najważniejsze miejscowość to portowe miasto Falme.
Góry Mgły – Góry w środkowej części Westland. Dzikie i niedostępne, cały rok pokryte śniegiem i mgłami. Swoje źródło ma tam rzeka Manatharendrelle. W Wieku Legend w tym miejscu prawdopodobnie znajdowało się wybrzeże i ocean.
Góry Zagłady – pasmo górskie znajdujące się na terenie Ugoru.
Grzbiet Świata – ogromy, wysoki masyw górski rozciągający się od Morza Sztormów aż po Wielki Ugór. Odgradza Westland od Pustkowia Aiel.
Haddon Mirk – dzika, niezamieszkała puszcza na północ od Łzy.
Kamień Łzy – warowna forteca znajdująca się we Łzie. Siedziba Wysokich Lordów Łzy, w środku panuje przepych i bogactwo, jednak ogromny budynek pełni rolę twierdzy. Najważniejszym pomieszczeniem jest wielka sala zwana Sercem Kamienia, w której umieszczony został Callandor.
Łza – Bogate państwo na południowym-wschodzie Westland. We Łzie panuje ustrój feudalny. Sercem Łzy jest stolica o tej samej nazwie.
Malkier – królestwo pogranicza wchłonięte przez Wielki Ugór.
Mayene – niewielkie, bogate państwo-miasto umiejscowione nad Morzem Sztormów. Mayene od setek lat stara się o zachowanie autonomii wobec królestwa Łzy.
Państwa Pogranicza – cztery królestwa graniczące od północy z Wielkim Ugorem – Saldea, Kandor, Arafel i Shienar. Mieszkańcy Pogranicza to wojownicy żyjący dla walki z Pomiotem Cienia.
Pustkowie Aiel – nieprzyjazna, sucha kraina pełna jadowitych stworzeń z niewielką ilością wody. Zamieszkana wyłącznie przez Aielów.
Tar Valon – państwo-miasto w centralnej części Westland. Umiejscowione na wyspie pośrodku rzeki Erinin. Pośrodku Tar Valon znajduje się Biała Wieża która jest siedzibą Aes Sedai.
Wielka Przechowalnia – zakurzone magazyny w podziemiach Kamienia Łzy w których Wysocy Lordowie od tysiącleci gromadzili niezbadane i niebezpieczne przedmioty Mocy.
Wielki Ugór – pustkowie rozciągające na północ od Westland. Są to tereny opanowane przez Pomiot Cienia i jeszcze gorsze istoty. Wielki Ugór rozciąga się od granic Shienaru aż do Shayol Ghul.
Seanchan – wielki kontynent na wschód od Westland, za Oceanem Aryth. Zamieszkany przez naród zwany Seanchanami.
Shadar Logoth – ze Starej Mowy Tam Gdzie Oczekuje Cień. Starożytne miasto zrujnowane podczas Wojen z Trollokami, zamieszane jedynie przez Mashadar.
Shara – ziemie położone za Pustkowiem Aiel. Stamtąd pochodzi jedwab i kość słoniowa sprzedawana przez kupców na Westland.
Shayol Ghul – wysoka czarna góra wznosząca się samotnie na terenie Wielkiego Ugoru, otoczona jedynie doliną Thakan’dar. W Shayol Ghul znajduje się pęknięcie rzeczywistości, Szczelina Zagłady w której można porozumieć się z Shai’tanem.
Sztylet Zabójcy Rodu – masyw górski rozciągający się pomiędzy Cairhien a pustkowiami prowadzącymi do Ziem Granicznych.

Robert Jordan rozpoczął prace nad Kołem Czasu już w 1984 roku, pierwszy tom Oko Świata wydany został sześć lat później, w 1990 roku. Niemalże od samego początku podejmowano próby adaptacji i przeniesienia serii na ekran:

  • Mini serial – w roku 2000 podczas wywiadu na CNN Robert Jordan wspomniał, że NBC wykupiło prawa do miniserialu opartego na pierwszym tomie Oko Świata. Jednak osoby zaangażowane w projekt odeszły ze stacji telewizyjnej i prawa do ekranizacji ostatecznie wygasły.
  • Film pełnometrażowy – 12 sierpnia 2008 r.  serwis Variety.com wydał oświadczenie, że wytwórnia Universal Pictures nabyła prawa do produkcji serii Koło Czasu. Filmy miały zostać wyprodukowane we współpracy z Red Eagle Entertainment. ⇒ ‘Winter Dragon’
  • Serial telewizyjny – 28 kwietnia 2016 r. Robert Jordan Estate oficjalnie potwierdził, że Koło Czasu zostanie zekranizowane w postaci serialu telewizyjnego. Producentami którzy mają zająć się realizacją projektu są Sony Entertainment i Amazon.