Ziemie Graniczne znajdują się w północnej części Westland. W ich skład obecnie wchodzą cztery państwa – Saldaea, Kandor, Arafel i Shienar. Specyficzne położenie tych ziem, sąsiadujących bezpośrednio z Ugorem determinuje charakter jego mieszkańców. Narody te nie mają czasu na polityczne podchody, intrygi i knowania. Cała ich energia musi iść w kierunku obrony ziem Westland przed Pomiotem Cienia.
Od początku swojego istnienia, zadaniem każdego granicznego państwa była walka na Ugorze. Zaraz po pęknięciu były to królestwa Jaramide i Aramaelle. Niestety Wojny z Trollokami zniszczyły te kraje doszczętnie. Na ich miejscu powstały trzy kolejne Basharande, Elsalam i Rhamdashar. Chroniły one ziemie Westland przez niemalże tysiąc lat. Niestety nie przetrwały imperialnych zapędów Artura Hawkwinga, który je podbił i na ich miejscu założył pięć swoich prowincji. Cztery z nich dotrwały do dnia dzisiejszego, nie zniszczone nawet przez Wojnę Stu Lat. Jedynie Malkier, leżąca na północ od Shienar uległa Ugorowi i została zniszczona w roku 955 NE.
Na Ziemiach Granicznych bardzo dobrze rozwinięta jest struktura wojskowa, najlepsi i najlepiej wyszkoleni żołnierze pochodzą właśnie z Ziem Granicznych. Są to również wojownicy najbardziej zaciekli i odważni, co nie może dziwić, jako że na co dzień mierzyć się muszą z Trollokami i Pomorami. Mężczyźni noszą broń codziennie, ponieważ atak pomiotu cienia może przyjść właściwie w każdej chwili. Kultura pograniczników, naznaczona walkami na ugorze, jest bardzo matriarchalna. Kobiety są tam nadzwyczaj szanowane, nawet Aes Sedai, które wszędzie indziej na Westland spotykają się z awersją i niechęcią, na Ziemiach Granicznych zawsze mogą liczyć na ciepłe przyjęcie i spotykają się nadzwyczajnym szacunkiem. Inną charakterystyczna cechą tych krajów jest to, że nigdy nie toczą wojen między sobą, a tym bardziej nie angażują się w lokalne wojny w Westland. Jedyna wojna poza Ugorem w której brali udział, to Wojna z Aielami. Na całych Ziemiach Granicznych obowiązuje zakaz zakrywania twarzy, również pod kapturami, zarówno w miastach jak i wioskach. Wszystkie zaułki i uliczki są zawsze dobrze oświetlone, co w jednym i drugim wypadku ma zapobiec ukryciu się w mieście Myrddraali.
Najstarszym systemem obronnym Ziem Granicznych są Wieże Strażnicze. Wybudowane wzdłuż całych Ziem Granicznych, pełnią funkcję zarówno obserwacyjną, jak i punkt pierwszej obrony. Każda wieża zwęża się ku szczytowi, a na górę można dostać się tylko otwartymi blankami. Więc ewentualni napastnicy musieliby wspinać się pod ciągłym ostrzałem z góry. Dodatkowo każda wieża wyposażona jest w system luster, który umożliwia komunikowanie się pomiędzy wieżami i przekazywanie wieści do stolic i dowództwa.
W przygotowaniu
Saldaea
Kandor
Arafel
Shienar