Adam Whitehead jest blogerem telewizyjnym strony Dragonmount. Adam pisze o filmach, telewizji, Kole Czasu i fantastyce ogólnie, od ponad piętnastu lat. Jego strony internetowe to The Wertzone, Atlas of Ice and Fire (również The Wheel of Time Atlas!), a także jego strona Patreon.
Pieniądze nie potrafią sprawić aby świat się kręcił, ale na pewno są istotne, gdy chcesz stworzyć kosztowny projekt fantasy z udziałem humanoidalnych stworzeń, magii i ogromnych zrujnowanych miast.
Już do jakiegoś czasu wiadomo, że Amazon zaczął inwestować ogromne pieniądze w swoje programy. Parę lat temu Jeff Bezos, szef Amazon i Richest Man on Earth™, zapowiedział swojej ekipie telewizyjnej, aby zacząć inwestować duże pieniądze i szukać 'drugiej Gry o Tron’, która pomogłaby w popularyzacji platformy streamingowej Amazon. Ekipa wzięła to sobie do serca, porywając się nie tylko na Koło Czasu, ale także Śródziemie J.R.R. Tolkiena. Nowy prequelowy serial telewizyjny osadzony będzie w czasie Drugiej Ery i skupiać się będzie na historii ukucia Pierścieni Mocy i powstania Saurona.
Budżet Śródziemia jest już oficjalnie znany, o czym dyskutowano w wielu branżowych magazynach. Tolkien Estate sprzedał firmie Amazon dodatkowe prawa do książek osadzonych w uniwersum Śródziemia za niespotykaną dotąd kwotę 250 milionów dolarów. Zawarte zostało również porozumienie, w ramach którego na każdy sezon nowo powstającego serialu miał zostać zagwarantowany budżet w wysokości od 100 do 150 milionów dolarów. Przy prawdopodobnych dziesięciu odcinkach na sezon miało to dać produkcji budżet w wysokości 10-15 milionów dolarów na każdy odcinek. Dla porównania Gra o Tron w HBO otrzymała budżet w wysokości 100 milionów dolarów na każdy z trzech ostatnich sezonów. Z powodu malejącej ilości odcinków z sezonu na sezon można to przeliczyć: po 10 milionów $ na odcinek w sezonie 6, 14 milionów $ w sezonie 7 i 16,7 miliona $ na odcinek w ostatnim, ósmym sezonie. Stawia to więc nowo powstający serial Tolkiena w podobnej pozycji.
Budżet serialu Koło Czasu trzymany był w dużo większej tajemnicy, przynajmniej do niedawna. Strona WoTSeries.com przeprowadziła śledztwo i odnalazła oficjalne dane, które mogą wskazywać, ile pieniędzy planuje się wydać na ten projekt. Koło Czasu filmowane jest w Republice Czeskiej, głównie w okolicach Pragi. To właśnie w tych okolicach kręcone są kolejne sceny, także w przygranicznej w Słowenii. Przyjęte jest, że rząd Czeski oferuje duże ulgi podatkowe jako zachętę finansową na adaptacje filmowe w swoim kraju. To strategia, aby wydać pewną sumę pieniędzy i dzięki temu zachęcić filmowców do pozostania w ich kraju.
Przemysł filmowy wyda więcej pieniędzy, skorzysta lokalna gospodarka, zachęcając innych do kręcenia większej liczby programów. Odnosiło to już sukcesy w poprzednich latach, ponieważ Republika Czeska stała się centrum filmowym dzięki licznym projektom zakładającym tam bazy (Carnival Row nagrywa w studiach w pobliżu bazy produkcyjnej Koła Czasu).
System rabatowy opiera się na idei „Czeskich wydatków”, od tego jak duży budżet zostanie spożytkowany w Czechach, produkcja może oczekiwać aż 20% kosztów zwróconych przez Rząd. W przypadku Koła Czasu wiemy, że aż 14,9 miliona dolarów zostało zwrócone przez Rząd Czeski firmie Amazon za I sezon serialu. Dzięki temu można dość prosto obliczyć, że Amazon musiał w samych Czechach wydać co najmniej 74 miliony dolarów, aby zakwalifikować się do rabatu w wysokości 14,9 miliona dolarów. Oczywiście nie jest to całkowity budżet serialu. Castingi przeprowadzone były również w Wielkiej Brytanii i tam też realizowana jest dużą część postprodukcji przez Cinesite Studios i kilka innych firm CGI. Również w Stanach Zjednoczonych trwają pracę nad serialem: dopracowywanie, efekty specjalne, dogrywanie kompozycji muzycznej i inne prace wykończeniowe.
Wszystko to szybko podnosi całkowity budżet do ponad 80 milionów dolarów, a prawdopodobnie znacznie więcej (wymagania dotyczące efektów wizualnych dla serialu będą ogromne). Dzięki showrunnerowi Rafe Judkinsowi mamy potwierdzone po osiem odcinków na każdy z dwóch pierwszych sezonów. Stawia to budżet Koła Czasu na poziomie ponad 10 milionów dolarów na odcinek, porównywalny z Grą o Tron (sezon 6) i blisko od budżetu nowego projektu Władcy Pierścieni. Warto zauważyć, że na początku adaptacji Gry o Tron w 2009 roku budżet serialu zaczynał się od 6 milionów $ na odcinek (dzięki inflacji, około 7,2 miliona $). Pierwszy sezon Wiedźmina miał łączny budżet w wysokości około 70 milionów $ (około 7,7 miliona $ na odcinek), chociaż niektóre źródła wskazują, że jest on bliższy 80 milionom (około 8,8 miliona na odcinek). Z tego wynika że Koło Czasu z pewnością przewyższy konkurencję Netflix.
Serial będzie kontynuowany lub umrze dzięki scenariuszowi, reżyserii i grze aktorskiej, ale dobrze jest upewnić się, że Amazon zapewni wystarczające zasoby finansowe, aby ożywić wspaniałą wizję Roberta Jordana.
Autor: Adam Whitehead
Tłumacz: Amyrlin