Droga Królów
Streszczenie
Droga Królów wyd. I
Droga Królów wyd. I
Droga KrólówWay of Kings
Archiwum Burzowego Światła tom I
Autor: Brandon Sanderson
Rok wydania oryginału 2010
Rok wydania w Polsce 2014
Tłumacz: Anna Studniarek
Ilość rozdziałów: 75 + Preludium, Prolog, Epilog, Ars Arcanum
Ilość stron: 958
Polski wydawca:

Droga Królów wyd. II
Droga Królów wyd. II

Preludium i Prolog

W Preludium wędrujemy wraz z Kalakiem, jednym z Heroldów, po spustoszonych bitwą terenach. Kalak spotyka się z Jezerienem i oświadcza że nie wróci tam, gdzie po śmierci muszą iść wszyscy Heroldowie. Jezerien potwierdza, że wszyscy pozostali podjęli taką samą decyzję. Mówi Kalakowi, że Ishar wierzy że dopóki choć jeden z nich pozostaje związany Przysięgą, cykl nie zostanie przerwany i mogą zakończyć cykl Spustoszeń. Jezerien i Kalak wbijają swoje miecze w skałę i odchodzą. Talenel pozostaje ostatnim Heroldem który nie złamał Przysięgi.
W Prologu akcja toczy się 4500 lat później. Poznajemy Szetha-syn-syn-Vallano, Kłamcę z Shinovaru. Został on wysłany przez Parshendich do królewskiego Pałacu w Kholinarze, aby zabić króla Gavilara. Odziany w biel zabójca dokładnie obserwuje wszystko w swoim otoczeniu. Następnie rusza w głąb pałacu, na swojej drodze zabijając strażników i żołnierzy. Wykorzystuje Burzowe Światło zgromadzone w kulach. Prawie daje się nabrać na fortel który miał go zmylić, ale orientuje się wystarczająco szybko. Walczy bezpośrednio z samym królem uzbrojonym w zbroję i miecz Odprysku, teraz osamotnionym. Gavilar ginie, po upadku z balkonu. W ostatniej woli prosi Szetha o napisanie kilku słów do swojego brata, Dalinara.

Treść

Właściwa akcje rozpoczyna się pięć lat później. Uczestniczymy w jednej z bitew toczonych w Alethkarze. Poznajemy Cenna, młodego żołnierza, przerażonego swoją pierwszą bitwą. Spotykamy też Kaladina, jednego z dowódców, gloryfikowanego przez swoich żołnierzy. Kaladin próbuje chronić Cenna, ale chłopak zostaje ranny. Akcja kończy się gdy na polu bitwy pojawia się Odpryskowy.
Kaladin
Kaladina spotykamy ponownie osiem miesięcy później. Nie jest już dowódcą, ale niewolnikiem, wiezionym w wozach ku nieznanemu przeznaczeniu. Kaladin nie chce zawierać znajomości z pozostałymi niewolnikami. Zauważa podążającego śladem wozu Wiatrosprena. Ku jego zdziwieniu spren zaczyna z nim rozmawiać. Docierają na Strzaskane Równiny, gdzie Kaladin chce zostać żołnierzem. Zostaje jednak przydzielony do grupy Mostowych. Szybko przekonuje się jak okrutne i bezlitosne zajęcie będzie musiał teraz wykonywać.
Spren towarzyszy mu przez cały czas, przedstawia się jako Sylphrena. Stara się podnosić go na duchu, ale Kaladin popada w coraz większy marazm i depresję. Próbuje popełnić samobójstwo w Rozpadlinie Honoru, ale ratuje go Syl, która przynosi mu liść czarnozguby. Kaladin postanawia podjąć jeszcze jedną próbę i walczyć o życie. Zaczyna dowodzić mężczyznami z drużyny Mostu Czwartego, a oni powoli zaczynają go doceniać i darzyć szacunkiem. Zaczyna mu zależeć na ludziach którymi dowodzi.
Kal po uratowaniu dwóch mostowych od śmieci dowiaduje się że rannych muszą sami utrzymywać. Kolejny raz wścieka się na arcyksięcia Sadeasa. Skała jako pierwszy dołącza do Kaladina. Zgłaszają się do zbierania kamieni, aby pod przykrywką zbierać zioło zwane Guzowcem, a wytworzony z niego płyn sprzedawać aptekarzowi. Biorą na siebie również służbę w rozpadlinach, Kaladin chce uczyć swoich mostowych walki. Zaczynają również ćwiczyć bieg z mostem, ćwicząc przenoszenie go pod kątem.
Podczas kolejnego naboru poborowych Kaladin do swojej grupy wybiera jednorękiego Herdaza. Kal od razu czuje sympatię do gadatliwego i optymistycznego Lopena. Podczas kolejnego ataku na Strzaskanych Równinach wprowadzają w życie swoją nową metodę noszenia mostu bokiem. W moście numer cztery nikt nie odnosi ran, ale cały atak zostaje pogrążony i ginie wielu żołnierzy. Oświecony Lamaril każe pobić Kaladina. Zostaje stracony osobiście przez Sadeasa, chociaż Gaz zostaje uniewinniony. Kaladin ma zostać wystawiony na działanie Arcyburzy.
Przywiązany za nogi do budynku, zostaje pozostawiony na pastwę losu. Podczas burzy widzi ogromną twarz. Dzięki kuli otrzymanej od Tefta, Kaladinowi udaje się przeżyć. Zgodnie z ogłoszeniem Sadeasa, że Ojciec Burz ma zadecydować o jego losie – zostaje tym samym uniewinniony. Kaladin powraca do zdrowia szybciej niż powinien, jednak powoli znowu zaczyna popadać w depresję. Rozumie, że mostowi przeznaczeni są do zabijania i nikt o nich nie dba. Cokolwiek by osiągnął, nie ma możliwości zwycięstwa w tej wojnie.
Teft zaczyna podejrzewać że Kaladin potrafi wykorzystywać Burzowe Światło. Mostowi cały czas muszą nosić most, ale w drużynie Mostu Czwartego ginie bardzo mało ludzi. Towarzysze Kaladina zaczynają planować ucieczkę i gromadzą znalezione w rozpadlinach kule. Kaladin w końcu domyśla się że wykorzystuje burzowe światło i stąd wypływają jego niezwykłe zdolności. Domyślają się tego również pozostali mostowi z jego grupy, zaczynają mu pomagać w ćwiczeniach w rozpadlinach. Kaladin bardzo szybko uczy się wykorzystywać świadomie światło zgromadzone w kulach. Podczas zdrady Sadeasa na płaskowyżu Wieża i wycofaniu grup mostowych, Kaladin postanawia zawrócić ze swoją drużyną i pomóc Dalinarowi. Nie wykorzystuje okazji do ucieczki.

Interludia

Dziesięcioletni Kaladin uczy się od swojego ojca Lirina sztuki medycznej. Razem z ojcem przeprowadza operacje i uczy się na chirurga. Jednak pragnieniem Kala jest zostać żołnierzem, a nie lekarzem. Jego ojciec uważa, że Kal ma dar do leczenia i nie powinien go marnować na wojnie. Parę lat później Kaladin dowiaduje się że jego ojciec chce wysłać go na studia do Khrabranthu. Przyjaźni się z Laral. Wdaje się w bójkę z kilkoma chłopcami z wioski i ku swojemu wielkiemu zdziwieniu udaje mu się dobrze walczyć, mimo iż nigdy wcześniej tego nie robił. Tak wspaniale czuje się w walce, że prosi Josta o lekcje walki. Tego samego wieczora dowiadują się że ojciec Laral umarł, a ojciec Kaladina oświadcza że w ostatniej woli zostawia pieniądze na jego naukę.
Pół roku później Kal próbuje uratować życie małej dziewczynce, ale nie udaje mu się. Kolejny raz oświadcza ojcu, że nie chce być chirurgiem. Trzynastoletni Kaladin z plotek dowiaduje się że jego ojciec mógł okraść poprzedniego Pana Paleniska. W tajemnicy ćwiczy walkę kijem. Dowiaduje się że miastem będzie teraz przewodzić Oświecony Roshone. Zdaniem jego ojca ich los miał się pogorszyć. Parę miesięcy później okazuje się że Roshone również uważa że Lirin okradł oświeconego Wistiowa. Próbuje zmusić go do oddania pieniędzy. Zostają zaproszeni do rezydencji Oświeconego, Lirin kłóci się z Roshonem o kule. Kal dowiaduje się że Rillir, syn Roshone, poślubi Laral. Domyśla się również, że jego ojciec rzeczywiście ukradł kule poprzedniemu Panu miasta. Parę miesięcy potem Rillir i jego ojciec zostają ciężko ranni podczas polowania na Białogrzbieta. Rillir jest tak ciężko ranny, że Lirin decyduje się pomóc tylko Roshone. Rillir umiera.
Po śmierci syna Roshone cały czas zastanawia się jak pognębić rodzinę Kaladina. Okazja nadchodzi podczas Płaczu, kiedy to organizuje spotkanie w Palenisku. Okazuje się, że Laral poślubi Roshone. Na spotkaniu pojawia się także arcymarszałek Amaram, powołują do przymusowego naboru Tiena. Kaladin aby chronić Tiena powołuję się jako ochotnik do armii. Osiemnastoletni Kaladin po czterech latach służby w armii Amarama cały czas próbuje ratować młodych chłopców wcielanych do wojska i otacza ich opieką. Widzimy bitwę z początku książki, tym razem z punktu widzenia Kaladina. Na polu bitwy pojawia się Odpryskowy, a jego koń ciężko rani Cenna, chłopak umiera. Sam Odpryskowy zabija kilku przyjaciół Kaladina. Pragnąc się zemścić rusza za nim i udaje mu się go zabić. Zdobyte ostrze oddaje Corebowi.
Po bitwie Amaram zaprasza Kaladina wraz z czwórką jego ocalałych żołnierzy do swojej kwatery. Każe zamordować przyjaciół Kala, a jego samego naznacza piętnem niewolnika i dezertera. Zabiera dla siebie Odprysk który zdobył Kaladin.

Dalinar

Arcyksiąże Dalinar zaczyna mieć wizje. Nachodzą go one tylko podczas arcyburz. Jego synowie, Adolin i Renarin martwią się o jego zdrowie. Jego bratanek i jednocześnie król Alethkaru, Elhokar prosi go o przeprowadzenie śledztwa dotyczącego domniemanego zamachu na jego osobę. Podczas polowania na przepastną bestie dochodzi do kolejnego wypadku, król spada z konia i tylko dzięki Dalinarowi i Adolinowi, nie ginie.
Dalinar martwi się wizjami które go nachodzą i każą zjednoczyć ludzi, zastanawia się jak i dlaczego ma to zrobić. Próbuje przekonać Elhokara aby ustanowił go Arcyksięciem Wojny, co pozwoliłoby mu zjednoczyć obozy na Strzaskanych Równinach. Sadeas zostaje wybrany do prowadzenia śledztwa i ma zastąpić w tym Dalinara. Razem z Adolinem próbują rozwiązać ten problem, Adolin mu nie ufa, a Dalinar, po swojej wizji, pomimo oporów, zmusza się do zaufania mu. Dalinar unika Navani, która wróciła na Strzaskane Równiny. Ona próbuje go do siebie przekonać, ale Dalinar za wszelką cenę stara się uniknąć skandalu, związując się z byłą żoną swojego zmarłego brata. Chce abdykować na rzecz Adolina. Opowiada Navani o swoich wizjach, a ona je spisuje.
Podczas jednej z uczt Sadeas oznajmia że po przeprowadzonym śledztwie stwierdza, że Dalinar jest niewinny, nie próbował zamordować siostrzeńca. Utwierdza to Arcyksięcia w przekonaniu że można mu zaufać. Udaje mu się przekonać Sadeasa do współpracy, razem ruszają na kolejne bitwy na Strzaskanych Równinach. Zaczyna cytować mu Drogę Królów aby przekonać do swojego punktu widzenia.
Podczas ataku na płaskowyż zwany Wieżą, armie Dalinara zostają otoczone przez Parshmenów. Sadeas który również uczestniczy w tej militarnej operacji wykorzystuje podstęp i wycofuje swoje armie. Po rozkazie zawrócenia, zabiera wszystkie drużyny mostowe, tym samym odcinając armie Kholinów na płaskowyżu. Udaje im się jednak uciec, po tym jak Most numer Cztery jako jedyny zawraca i robi przejście dla armii Kholinów. Dalinar wraca, zabierając ze sobą swoje zdziesiątkowane wojsko i grupę Kaladina. Po dotarciu do obozu oddaje Sadeasowi swój odprysk, Dawcę Przysięgi, w zamian za wszystkich mostowych których więził w swoich obozach.

Shallan

Shallan Davar, dociera do Kharbranthu, Miasta Dzwonków. Chce zostać protegowaną jednej z najpotężniejszych kobiet z Alethkaru – Jasnah Kholin. Planem Shallan jest kradzież jej Dusznika. Jasnah po spotkaniu z nią decyduje, że dziewczyna musi się douczyć i wrócić do niej za kilka lat. Dziewczyna poznaje również Kabsala, jednego z żarliwców, który chce nawrócić Jasnah na wiarę. Yalb, jeden z marynarzy, pomaga jej zdobyć niezbędne księgi i Shallan wraca do Konklawe, aby uczyć się i ewentualnie osiągnąć swój cel.
Udaje jej się przekonać do siebie Jasnah, a ona zadaje jej trudne lektury i zaczyna przekazywać swoją wiedzę. Shallan zaprzyjaźnia się z żarliwcem Kabsalem, który przynosi jej do jedzenia kolejne dżemy. Jasnah zabiera Shallan na wycieczkę po mieście, podczas której zabija rzezimieszków którzy chcą je okraść. Po tym incydencie Shallan czuje się usprawiedliwiona i podmienia Dusznik Jasnah na podróbkę.
Shallan zaczyna dostrzegać dziwne postacie i słyszeć głosy. Cały czas jest rozdarta pomiędzy chęcią pozostania z Jasnah i nauką u niej, a ucieczką do domu z kradzionym Dusznikiem. Po nieudanym eksperymencie z Dusznikiem, Shallan musi zostać leczona w szpitalu. Uznaje że to dobry pretekst aby wrócić do domu. W szpitalu odwiedza ją jednocześnie Jasnah i Kabsal. Żarliwcowi w końcu udaje się przeprowadzić swój plan i próbuje zatruć Jasnah.
Jego plan nie udaje się i truje zarówno siebie jak i Shallan. W ostatniej chwili przytomności Shallan wyznaje Jasnah, że podmieniła jej Dusznik. Okazuje się że Jasnah udaje się jednak ocalić dziewczynę. Po przebudzeniu Shallan wyznaje Jasnah całą prawdę. Księżna oznajmia dziewczynie że już nie jest jej protegowaną. Potem Jasnah zaczyna się domyślać ukrytych zdolności Shallan i postanawia dać jej ostatnią szansę.

Szeth

Szeth musi służyć kolejnym Panom, zmusza go do tego Kamień Przysięgi. Jego Panem zostaje Makkek, który dzięki jego służbie zdobywa władzę i bogactwo. Zostaje on jednak zamordowany i Szeth znowu musi służyć nowej osobie. Na liście osób które mają zostać zamordowane znajdują się najpotężniejsi przedstawiciele Rosharu, arcyksiążęta i królowie. Zaczyna zdawać sobie sprawę, że tym razem osoba której zmuszony jest służyć, jest przebiegła i bezlitosna. Jego kolejną ofiarą staje się król Hanavanar z Jah Keved. Szeth zabija go, wraz z wieloma niewinnymi ludźmi w pałacu. Po dokonaniu wszystkich morderstw udaje się po swoją ostatnią ofiarę, która okazuje się jego nowym Panem.

4.6 5 głosów
Oceń artykuł
Najpopularniejsze wpisy ֍֎֍
Symbolika zwierząt
Sezon 1 (Serial TV)
Josha Stradowski
Westland
Rand al'Thor
☙ S Ł O W N I K ❧
Ads
Archiwum wpisów
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Skomentuj, chcemy wiedzieć co myślisz...x